menu خانه تصاویر ویدئوها اخبار کاربران اخبار سایت مقایسه رزومه‌های فعال راهنما قوانین سوالات متداول تماس با ما عضویت انتخابات فعال


یعقوب دبیری نژاد

یعقوب دبیری نژاد

۶ دنبال کننده
دنبال کردن
واتساپتلگراماینستاگرام
داوطلب قطعیداوطلب قطعی
شورای شهر ششم
 «بندرعباس» 

adsتبلیغات adsتبلیغات adsتبلیغات adsتبلیغات
  » مشخصات فردی
نام و نام خانوادگی یعقوب دبیری نژاد
وضعیت تاهل مجرد
تاریخ تولد 1365/06/21
  » سوابق تحصیلی
آخرین مدرک تحصیلی دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی
رشته تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس حسابداری/لیسانس مهندسی عمران
سوابق تحصیلی دیگر زندگینامه: یعقوب نوه نخست خانواده دبیری نژاد در بیست و یکم شهریور ۱۳۶۵ بدنیا آمد . دو سال قبل در زمستان سرد کردستان، عموی 20 ساله اش یعقوب به خیل شهدا پیوسته بود و او را برای زنده داشت نام شهید، همنام او اسمگذاری کردند . سه سال نخست کودکی اش بواسطه آنکه پدرش مرحوم حاج ایوب در آن زمان شهردار بستک بود، درآن جا گذشت . از سال ۱۳۶۸ با آغاز ماموریت جدید پدرش در کسوت شهردار بندرخمیر، در این شهرساکن شد تا اینکه در سال 1371 به همراه خانواده به بندرعباس، بازگشت. یعقوب دوره راهنمایی را در مدرسه باقر العلوم (ع) و دوره متوسطه را در دبیرستان ابن سینا با موفقیت پشت سر گذاشت، دوران نوجوانی و جوانی یعقوب با شروع فعالیت های فرهنگی و مذهبی وی در مسجد امام حسین(ع) گلشهر و مسجد صاحب الزمان (عج) محله الشهداء مصادف بود. وی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی حسابداری شد. سپس دوران خدمت سربازی خود را بصورت امریه در فرمانداری ابوموسی طی کرد و پس از آن با قبولی در آزمون استخدامی در دانشگاه علوم پزشکی شاغل شد. از سال 1389 همزمان با اشتغال در دانشگاه علوم پزشکی، در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری پذیرفته شد و مدتی بعد در آزمون استخدامی دیوان محاسبات نیز نمره قبولی گرفت و با بالاترین نمره آزمون در میان داوطلبان هرمزگانی به استخدام دیوان محاسبات درآمد. یعقوب جوان با توجه به اینکه بعنوان حسابرس ارشد می بایست در کنار بررسی های مالی، بر پروژ های عمرانی دستگاه های اجرایی نیز نظارت می کرد، به قصد افزایش دانش خود در امور فنی و عمرانی، به تحصیل در رشته مهندسی عمران همت گمارد. او علی رغم اشتغال در پست حسابرس ارشد دیوان محاسبات و نمایندگی این مجموعه نظارتی و حسابرسی در دستگاه های اجرایی استان و انجام امور حسابرسی توانست همزمان به تحصیل درمقطع کاردانی و سپس کارشناسی مهندسی عمران و تدریس دروس حسابداری در مراکز دانشگاهی نیز بپردازد و همواره عالی ترین نمرات درسی رشته عمران را نیز کسب نمود تا جایی که در مسابقات ساخت بتن مقاوم دانشگاه های استان، در دو دوره عنوان اول و دوم را از میان سایر دانشجویان از آن خود نمود . یعقوب همچنین در آزمون انتخاب مدرس مقررات طرح های عمرانی دیوان محاسبات، جوان ترین مدرس این رشته در میان حسابرسان دیوان محاسبات سراسر کشور شناخته شد. با درگذشت غمبار پدر، او که فرزند ارشد خانواده هم بود به نیت تداوم مسیر و راه پدر در بیان مطالبات و خواسته های مردم دیارش، مسئولیت روزنامه دریا را برعهده گرفت و همزمان با آن به عنوان مشاور عالی احمد مرادی نماینده مردم شریف هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، مامور به خدمت در مجلس شد و پس از مدتی به عضویت مجمع مشورتی نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی درآمد. مشغله های متعدد و متفرقه باعث نشد شور و اشتیاق یعقوب به کسب علم و دانش، کم گردد، از این رو با هدف کسب دانش مدیریت، موفق به قبولی در رشته دکتری مدیریت منابع انسانی شد و در حال حاضر نیز در کنار همه فعالیت ها و تلاش های گوناگون، دانشجوی دوره دکتری مدیریت منابع انسانی است. یعقوب سرشار از شور و انرژی جوانی و ایمان و استعداد است و با استفاده از بهترین سال های عمر خود، در حوزه های مختلف علمی و فنی و اجرایی، مهارت و تجربه های متفاوت و موثری کسب کرده است که از او جوانی فعال، آگاه، مردمدار، انقلابی و توانمند برنامه ریز و اخلاقگرا ساخته است . او این روزها برای دفاع از حقوق شهروندان و همشهریان خود و اجرای ایده ها،آموخته ها و تجربه های متفاوت خویش، برای ورود به شورای شهر بندرعباس اعلام آمادگی کرده است.
  » سوابق شغلی
سوابق شغلی دولتی حسابرس ارشد دیوان محاسبات از سال 1391 / مدرس دانشگاه از سال 1394 / کارشناس امور مالی فرمانداری ابوموسی (سال1388-1389)/ کارشناس امور مالی دانشگاه علوم پزشکی(سال1389-1390)
سوابق شغلی خصوصی مدیرمسئول روزنامه دریا/ مدیرمسئول پایگاه خبری دریا نیوز
  » متفرقه
گرایش سیاسی شما مستقل
هدف از داوطلبی ایجاد شورایی شفاف و مشارکت مردم در نظارت بر شهرداری و امور شهری
برنامه ها لازم به ذکر است طبق قانون اجرای برنامه های هریک از اعضای شورا، منوط به تدوین طرح اجرایی و تصویب در صحن شورا خواهد بود لذا برنامه های مدنظر با مشاوره اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان و همچنین مدیران بازنشسته استانی در 7 فصل تدوین گردیده است که جزئیات برنامه های مد نظر در زمان قانونی تبلیغات به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. همچنین جزئیات علمی و عملی برنامه های تدوین شده پس از برگزاری انتخابات در اختیار منتخبین شورای آتی نیز قرار خواهد گرفت.
  » سوالات انتخاباتی
زمینه کاری شما در شورای شهر چه خواهد بود؟ تعیین زمینه کاری بستگی به تصمیم صحن شورا دارد. من در حوزه های مهندسی عمران، مالی و حسابداری و مدیریت منابع انسانی تحصیلات دانشگاهی دارم و سال ها در حوزه مالی تدریس می کنم، در حال حاضر هم حسابرس ارشد دیوان محاسبات هستم، در زمینه فرهنگی و رسانه ای هم عهده دار مدیرمسئولی روزنامه دریا هستم. لذا فکر می کنم با کنارهم قراردادن این تجربه ها می توان در کمیسیون هایی همچون نظارت و ارزیابی، برنامه ریزی و بودجه و کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مثمر ثمر واقع شد.
نگرش کلی شما نسبت به شورای شهر و میزان کارکرد آن چیست ؟ شورای شهر در دید مردم وظیفه عزل و نصب شهردار را دارد، اما طبق قانون این شورا نه فقط بر امور شهرداری که بر عملکرد سایر ادارات و دستگاههای دولتی نیز می تواند نظارت کند. به این معنی که شورا طبق قانون می تواند در خصوص مشکلات معلمین، ورزشکاران یا معضل فاضلاب که این روزها بحث داغ محافل است، مدیران مربوطه را بازخواست نماید و یا موضوع را از طریق مراجع بالاتر پیگیری کند. متاسفانه طی سال های اخیر مهمترین کارکرد شورای شهر به تغییر کاربری یا مسائل داخلی شهرداری تبدیل شده است و مردم نتوانسته اند آنگونه که انتظار می رفت خروجی مطلوبی از شورا، مشاهده کنند. امیدواریم اعضای شورای شهر ششم، با توجه به این موضوعات، سایر ادارات و دستگاه های اجرایی مرتبط با مسائل شهری را به چالش بکشند.
آسیبهای جدی مد نظر شما در فضای فعلی شهر چیست؟ اصلی ترین وظیفه شورا، نظارت بر امور شهر، رابط میان مردم و مسئولین و بیان مسائل از قول مردم در صحن شورا است. در این بین مهمترین آسیب می تواند قطع زنجیره ارتباط شورا با مردم باشد، قطع زنجیره ارتباط لزوما به معنی عدم حضور در میان مردم نیست. اینکه شما در میان مردم باشید، حرف های آنها را بشنویید اما در عمل اقدامی برای انتقال این دغدغه ها به مدیران مربوطه انجام ندهید مصداق بارز قطع این زنجیره است.
راهبردها و راهکارهای پیشنهادی شما برای بهبود وضع موجود چیست ؟ در اولین گام باید مشکلات و آسیب ها را شناخت تا بتوان با آنها مقابله نمود، در حال حاضر هم اصلی ترین مشکل نه فقط در شهرداری بلکه در همه سازمان ها مشکل اعتبار و بودجه است. اولین گام برای جبران مشکل نقدینگی کاهش هزینه هاست، اما این کاهش هزینه نباید بر کیفیت خدمات اثر گذار گردد. به عنوان مثال، سالیانه میلیاردها تومان درسطح شهر هزینه احداث مبلمان و نماد های شهری . . . می شود و بدون نگهداری مناسب رها می گردد که متأسفانه عمر مفید آنها را خیلی کوتاه نموده است. در صورتی که با یک دهم همین بودجه می توان براحتی این اموال را نگهداری نمود تا شهروندان هم حس رضایتمندی خود را از دست ندهند.
اولویتهای کاری و موضوعات پر اهمیت شواری شهر در صورت ورود شما چه خواهد بود؟ همه پژوهشگران حوزه منابع انسانی اعتقاد دارند ارزشمند ترین دارایی هر سازمانی نیروهای انسانی آن سازمان هستند. در سال های اخیر بنده ارتباط نزدیکی با کارکنان عزیز شهرداری بندرعباس دارم، اکثر آنها از حس ناعدالتی و برخوردهای تبعیض آمیز در این مجموعه گلایه مند هستند. نتیجه این گلایه مندی ها هم به کاهش بهره وری کارکنان ختم می شود و عملا برخی از پرسنل علی رغم داشتن توانایی های علمی و فنی و تجربه های فراوان از چرخه خارج شده اند. به همین دلیل یکی از هفت فصل برنامه های تدوین شده به ارتقا رضایتمندی کارکنان از طریق ایجاد حس عدالت میان آنها اختصاص دارد. معتقدم اگر آئین نامه های موجود ( مانند جذب نیرو، تبدیل وضعیت، ارتقا و انتصاب و . . .) به درستی و شفاف اجرا شود، کارکنان شهرداری به آینده شغلی خودشان امیدوار می شوند و در نتیجه شهروندان هم خدمات بهتری از شهرداری دریافت خواهند نمود.
مشکلات مناطق محروم و راهکارهای اصلاح و بهبود آنها چیست؟ اصلی ترین عامل توسعه هر منطقه جغرافیایی، احداث راه مناسب است. این امر در خصوص محلات حاشیه ای و بافت فرسوده درون شهرها هم صدق می کند، بدلیل عدم اجرای طرح تفضیلی در محلات بافت قدیمی و حاشیه ای هنوز بسیاری از زیرساخت های مورد نیاز برای رفاه ساکنین به این مناطق نرفته است. بهترین راهکار رفع این معضل هم اجرای طرح تفضیلی این مناطق با مشارکت اهالی این محلات است.
راهکارهای شما برای افزایش مشارکت مردم در تصمیم سازی ، اجرا و نظارت بر امور چیست ؟ با پیشرفت علم و گسترش ارتباطات فضای مجازی و وب سایت ها، ارزان ترین و موثر ترین راه مشارکت مردم در امور مختلف شهری، قطعا استفاده از ظرفیت های تکنولوژی در نظرخواهی از مردم خواهد بود. زمانی که پروژه ای با نظر مستقیم مردم برنامه ریزی و اجرا گردد، مطمئنا حس مشارکت را به شهروندان منتقل خواهد نمود.
نقد شما از وضع موجود و شورای فعلی و قبلی چیست؟ در طول ادوار شورای شهر هرکدام از افرادی که خودشان را برای عضویت در این شورا کاندید نموده اند، قطعاً با نیت خیر و با برنامه ها و اهداف کاربردی وارد عرصه شده اند، اما مراودات سیاسی درون شورا و گاهاً لابی های پشت پرده افراد را از مسیر اصلی و آرمان اولیه دور می کند. مهمترین نقد بنده نسبت به وضعیت فعلی عدم استقلال رای در تصمیم گیری ها است. به نحوی که گاهاً اعضای شورای شهر در کوچکترین تصمیمات و کوچکترین مواخذه از مجموعه تحت نظارتشان با ترس و اجازه از خارج از شورا اقدام می نمودند. ممکن است این مورد را به بنده هم نسبت بدهند اما این اطمینان را به همه همشهریان می دهم و در این سایت هم جهت ثبت در تاریخ می گویم، بنده برای تمام بزرگان و سیاسیون استان فارغ از نگاه سیاسی، احترام قائل خواهم بود و از آنها مشاوره می گیرم و برای رفع معضلات شهری از همه بزرگان و متنفذین هرمزگانی طلب یاری دارم. اما تصمیم گیری در خصوص موضوعات مطرح در صحن شورا را فقط به صحن شورا و نظرات عامه مردم شهر محدود خواهم نمود.
راهکارهای شما برای رفع فساد از بدنه فسادخیز شهرداری چیست ؟ بنده 8سال سابقه حضور در مجموعه دیوان محاسبات بعنوان نهاد نظارتی مجلس شورای اسلامی را دارم و به واسطه شغلم با موضوع فساد در سیستم اداری سروکار زیادی داشتم. فساد و روابط مالی ناسالم میان کارمند و ارباب رجوع فقط مختص به شهرداری یا ادارات خاص نیست. هرجایی که شفافیت در عملکرد دستگاه اجرایی و نظارت صحیح وجود نداشته باشند فساد ایجاد می شود ولو اینکه شما سالم ترین افراد را هم در آن منصب استفاده کنید. برای این موضوع یک فصل کامل از برنامه های تدوین شده، به اصلاح رویه های اداری و استقرار سامانه شفافیت اختصاص داده شده و طی آن راهکارهای اسقرار این سامانه و نقش آن در کاهش فساد و برقراری عدالت در خدمات دهی ارئه می گردد.
مقدار و محل تامین منابع مالی تبلیغاتی خود را اعلام نمایید برآورد انجام شده تا الان بین 120 تا 150 میلیون تومان است. برای تامین هزینه ها، در بهمن ماه سال قبل 80 میلیون تومان وام گرفته ام، مابقی هم پس اندازی است که از قبل دارم. البته در حال برنامه ریزی برای کاهش هزینه ها برآورد شده هم هستم. بعنوان مثال ، تا این لحظه بخشی از اقلام خام تبلیغاتی از جمله کاغذ و بنرخام را بصورت پیش خرید تهیه نمودم که با توجه به گرانی این اقلام در هفته های پایانی انتخابات این موضوع نقش زیادی در کاهش هزینه کاغذ و بنر داشته است.
راهکارهای شما برای جذب و ایجاد منابع مالی جدید برای شهرداری ها چیست؟ باوجود بهره مندی شهرداری های سراسر کشور از درآمد عوارض ارزش افزوده ، اما متاسفانه بازهم در سال های اخیر، شهرداری ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند علت آن هم رها نمودن بخش مصارف است. زمانی که شما مصارفتان را بی حد و حصر رها کنید حتی منابع کل کشور هم پاسخگوی نیازهای نامحدود نخواهد بود. لذا در گام اول باید مصارف را کنترل نمود و در گام دوم از پتانسیل هایی همچون تفکیک زباله برای تامین مالی استفاده نمود. در حال حاضر روزانه در شهر بندرعباس 480 تن زباله یا همان طلای کثیف جمع آوری و دفن می شود. در صورتی که فقط از تفکیک زباله می توان کل بودجه شهرداری را تامین نمود. این یک ادعا یا آرزو نیست. سری به مقالات علمی پژوهشی بزنید و ببینید شهرداری های سراسر دنیا از این محل حتی مازاد درآمد دارند. البته این یکی از راهکارهای مالی مدنظر است و موارد دیگری نیز در جزئیات برنامه های بنده تدوین شده است که به در فرصت قانونی تبلیغات به اطلاع خواهد رسید.
برای شفافیت و شفاف سازی چه برنامه هایی دارید؟ شفافیت اصلی ترین برنامه و هدف بنده از ورود به شورای شهر است. به واسطه 8 سال سابقه کار نظارتی در دیوان محاسبات عرض می کنم که فساد در سیستم اداری از دو عامل تشکیل می شود. اول عدم شفافیت، دوم تمرکز قدرت. ان شالله در شورای ششم هر دوی این عوامل به نحو صحیحی مدیریت خواهند شد. اما در خصوص راهکار اجرایی ایجاد شفافیت باید عرض کنم، بهترین راه مشارکت شهروندان در نظارت بر شهرداری، سامانه شفافیت است. این مهم هم از طریق ایجاد یک پورتال اینترنتی و انتشار عمومی قراردادها و هزینه های شهرداری امکان پذیر است. آن زمان دیگر تمام شهروندان در جریان جزئیات قرار می گیرند و گاهاً از انتشار شایعات در خصوص برخی قرارداد های خاص نیز پیشگیری می گردد.
چه کمبود یا نقضی را در عملکرد شورای فعلی می بینید که نیاز به حضور شما برای رفع آن می باشد؟ تا زمانی که افراد در موقعیت افراد قضاوت شونده قرار نگیرند نمی توانند موانع و محدودیت ها را درک کنند. لذا بنده نه بعنوان یک کاندید، بلکه بعنوان یک شهروند اصلی ترین نقص در عملکرد شورای پنجم را دخالت های متعدد و گاهاً تحمیل خسارت های فراوان به بدنه شهرداری می دانم. متاسفانه برخی اعضای شورای پنجم حتی با دخالت در تبدیل وضعیت پرسنل شهرداری باعث ایجاد جو یاس و ناامیدی نسبت به آینده شغلی آنها شدند که این موضوع با روح ایجاد شورا در تضاد کامل است و شاید ریشه برخی از رد صلاحیت ها را نیز باید در این قبیل موضوعات جستجو نمود.
پیامتان به مردم چیست؟ این روزها، رسانه های بیگانه با ایجاد جو روانی سعی دارند تا مردم را از مشارکت در انتخابات نهی کنند. انتخابات در هر صورت با مشارکت پایین یا مشارکت بالا، سرنوشت کشور و شهر را برای چهار سال آینده به دست افرادی خواهد داد که پس از انتخابات رئیس جمهور یا نماینده شورای شهر و روستای ما خواهند بود. لذا تحریم انتخابات و عدم حضور در پای صندوق های رای ممکن است نتیجه ای به همراه داشته باشد که تا چهارسال آینده حسرت حضور در انتخابات و انتخاب افراد اصلح را برای ما باقی بگذارد. دومین درخواستم از مردم عزیز این است که پای صندوق های رای تحت تاثیر توزیع کارت شارژ و پول نقد و . . . قرار نگیرند. بخشی از مشکلات امروز شهرمان ناشی از رای فروشی برخی از شهروندان در گذشته بوده است. در حقیقت رای فروشی به معنای آینده فروشی است لذا از معتمدین و بزرگان محلات و برگزار کنندگان انتخابات درخواست دارم به شدت با این موضوعات برخورد نمایند.